We-Siivous
Siivouspalvelut pääkaupunkiseudulla

WE-Company Oy  |  Kutomotie 6 B, 00380 Helsinki  | Y-tunnus 2937911-4
+358 45 166 9906  |  info@we-co.fi

Omavalvontasuunnitelma

SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA

SISÄLTÖ
1. PALVELUNTUOTTAJAN TIEDOT
2. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
3. OMAVALVONNAN TOIMEENPANO
4. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
6. ASIAKASTURVALLISUUS
7. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
8. OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

 

1. PALVELUNTUOTTAJAN TIEDOT

Yksityinen palveluntuottaja: WE-Company Oy Y-tunnus: 2937911-4 Kotikunta: Helsinki
Sote-alueen nimi: Uusimaa
Toimintayksikön nimi: WE-Company Oy
Osoite: Kutomotie 6, 00380 Helsinki
puh: +358 45 166 9906
email: info@we-co.fi

Palvelumuoto:
WE-Company Oy tarjoaa pääkaupunkiseudulla seuraavia palveluita toimintakyvyltään alentuneille asiakkaille:
Kotisiivous, suursiivous, muuttosiivous, pyykinpesu/vaatehuolto, ikkunan pesu, asiointiapu,pihan hoito, lumityöt ja pienet kotityöt, kuten esim. lampunvaihdot jne.

Toiminnasta vastaavan henkilön nimi:
Peter Staack
Puhelin: +358 45 166 9906, Sähköposti: info@we-co.fi

 

2. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Toiminta-ajatus
Toiminta-ajatus on tuottaa sosiaalisia tukipalveluja, etupäässä kotisiivouspalveluja toimintakyvyltään alentuneille asiakkaille arvonlisäverottomana palveluna.

WE-Company Oy tarjoaa pääkaupunkiseudulla seuraavia palveluita: Kotisiivous, asiointiapu, suursiivous, muuttosiivous, pyykinpesu/vaatehuolto, ikkunan pesu, pihan hoito, lumityöt ja pienet kotityöt, kuten esim. lampunvaihdot jne.
Tarjoamme palvelujamme kaikille kotitalouksille (ikääntyneet, pariskunnat, lapsiperheet, yhden henkilön taloudet).
Teemme jokaisen asiakkaan kanssa henkilökohtaisen palvelusopimuksen/ palvelusuunnitelman, jossa otetaan huomioon asiakkaan ja hänen läheisten toiveet. Sopimukseen kirjataan asiakkaan toiveiden mukaiset tehtävät, ajat ja hinnat. Sopimus tehdään aina kirjallisena kahtena kappaleena ja sitä päivitetään aina tarvittaessa. Noudatamme ehdottomasti vaitiolovelvollisuutta ja kaikki työntekijämme ovat allekirjoittaneet vaitiolosopimuksen.
Kunnioitamme aina asiakasta ja hänen elämäntilannettaan.
Arvot ja toimintaperiaatteet
WE-Companyn arvot ovat asiakaslähtöiset. Työntekijämme kohtelevat asiakkaitaan kunnioittavasti ja heidän tarpeitaan yksilöllisesti kuunnellen. Yrityksemme kuuluu ”Luotettava Kumppani” www.tilaajavstuu.fi –verkostoon ja annamme työllemme aina laatutakuun. Työntekijämme ovat ammattimaisia ja ystävällisiä.

Arvomme ovat:
• Yksilöllisyys • Vastuullisuus  • Inhimillisyys •Laadukas palvelu 

 

3. OMAVALVONNAN TOIMEENPANO

Riskienhallinta
Työyhteisömme on ammattimainen ja sitoutunut ja sen avoin, turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri mahdollistaa sen, että asiakkaat ja henkilökunta voivat tunnistaa ja tuoda esille laatuun ja turvallisuuteen liittyviä mahdollisia epäkohtia. 
Riskejä arvioidaan jatkuvasti ja poikkeamista ja ”läheltä piti” tilanteista raportoidaan. Tiedon pohjalta toimintaa kehitetään riskittömämpään suuntaan.
Pyrimme ennakoimaan riskit huolellisella kartoituskäynnillä asiakkaan luona. Henkilökunta perehdytetään huolellisesti jokaiseen kohteeseen.
Tapaturmien ennaltaehkäisemiseksi on henkilökunta varustettu tarpeenmukaisilla työvälineillä ja vaatetuksella (kengät jne.). Työntekijöidemme työvaatetus ja työvälineet ovat asianmukaiset ja turvalliset. Tämän lisäksi on huolehdittu siitä, että tarpeelliset vakuutukset ovat voimassa mahdollisten tapaturmien tai vahinkojen sattuessa.
Asiakkaan luona käytämme tarvittavia henkilösuojaimia, kuten suojahanskoja sekä tarvittaessa kasvomaskia ja huolehdimme työvälineiden kunnosta ja puhtaudesta. Työnteon aikana huolehdimme siitä, etteivät työvälineet eivät aiheuta esimerkiksi kompastumisvaaraa.

Riskien tunnistaminen
Riskien tunnistaminen toteutetaan koko henkilökunnan kanssa yhteistyössä. Riskejä arvioidaan jatkuvasti ja poikkeamista ja ”läheltä piti” tilanteista raportoidaan. Tiedon pohjalta toimintaa kehitetään riskittömämpään suuntaan. Riskejä arvioidaan lakisääteisesti myös yhteistyössä työterveyshuollon kanssa.
Mahdollisia riskejä ovat mm. Siivousaineiden vaikutukset, horjahdukset, tavaroiden putoaminen ja tarttuvat taudit.

Riskien käsitteleminen
Havaitut epäkohdat käsitellään asiakkaan ja henkilökunnan kanssa viipymättä ja pyritään korjaamaan välittömästi. Lisäksi mietitään aina, miten jatkossa vastaavat tapahtumat voidaan ehkäistä.

Korjaavat toimenpiteet
Riskitilanteiden sekä poikkeamien syyt selvitetään ja toimintaa muutetaan sen mukaan turvallisemmaksi. Riskejä seurataan jatkuvasti.
Epäkohtiin reagoidaan välittömästi niiden ilmettyä. Asianosaisten kanssa keskustellaan tapahtuneesta ja mietitään yhdessä mahdollisia toimintatavan muutoksia ja palveluntarpeen uudelleen kartoitusta.
Vahinkojen varalta yrityksellä on vastuuvakuutus ja asiakasta neuvotaan tarvittaessa korvausten hakemisen suhteen.

Muutoksista tiedottaminen
Riskien arvioinnilla ja raportoinnilla saatu tieto ja uudet toimintamallit opetetaan henkilöstölle aikailematta ja asiakasta tiedotetaan puhelimitse tai sähköpostilla.

 

4. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvontasuunnitelma laaditaan toimintayksikön johdon ja henkilökunnan yhteistyönä. Omavalvonnan eri osa-alueilla voi olla myös omat vastuuhenkilöt.

Omavalvontasuunnitelman laatimisen ovat osallistuneet:
Yrityksen koko henkilökunta

Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaa:
Antti Wilska ja Peter Staack
puh: +358 45 166 9906
email: info@we-co.fi

Omavalvontasuunnitelman seuranta:
Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia, kuitenkin vähintään kerran vuodessa.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus:
Omavalvontasuunnitelma on nähtävissä yrityksen kotisivulla: www.we-siivous.fi

 

5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelutarpeen arviointi
Palveluntarve kartoitetaan aina ilmaisella tutustumiskäynnillä kohteeseen, jossa arvioidaan palveluntarve yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai laillisen edustajansa kanssa. Arvioinnin lähtökohtana on henkilön oma näkemys avun tarpeesta.

Palvelussuunnitelma
Palvelusuunnitelma laaditan yhdessä asiakkaan ja/tai tarvittaessa omaisen tai muun asiakkaan edustajan kanssa palvelusopimuksen laatimisen yhteydessä, jossa sovitaan palvelusta asiakkaan erityistarpeet huomioon ottaen. Palvelusuunnitelmat ovat asiakaskohtaisia ja työntekijämme perehdytetään jokaisen asiakkaan yksilölliseen palvelusuunnitelmaan ja avun tarpeeseen. Henkilökunta perehdytetään asiakaskohtaisesti ja pyritään siihen, että asiakkaan luona käy aina sama tuttu työntekijä.
Palvelusuunnitelman toteutumista seurataan jokaisella käynnillä ja asiakkaalta saadun palautteen mukaan.

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Asiakasta kohdellaan aina ystävällisesti ja kunnioittavasti hänen tarpeitaan kuunnellen. Kunnioitamme asiakkaan päätöksiä, itsemääräämisoikeutta, yksityisyyttä ja noudatamme vaitiolovelvollisuutta. Toimimme aina asiakkaan ehdoilla. 
Jos asiakas kuitenkin tuntisi tulleensa kohdelluksi epäasiallisesti, asiasta keskustellaan yhdessä asiakkaan kanssa ja varmistetaan, että tilanne ei toistu ja on molemminpuolisesti selvitetty. Vaaratilanteet ja haittatapahtumat käydään yksityiskohtaisesti ja tilanteen mukaan läpi asiakkaan tai hänen omaisensa / läheisensä kanssa läpi. Palveluntuottaja on aina ilmoitusvelvollinen viranhaltijoille havaitessaan kaltoinkohtelua tai muuta epäasiallista käytöstä.

Palautteen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä

Asiakaspalautetta voidaan ottaa vastaan puhelimitse, sähköpostitse joko henkilökohtaisesti tai kotisivujemme kautta.
Kaikki asiakaspalaute kerätään talteen riippumatta siitä, miten se on saatu. Palautteet käydään läpi henkilökunnan kanssa ja niihin reagoidaan viipymättä. Palautteen pohjalta kehitetään toimintaa, omavalvontasuunnitelmaa tai asiakkaan palvelusuunnitelmaa. Myös omaiset tai muuta asiakkaan edustajat voivat antaa palautetta ja olla yhteydessä yritykseen.
Reklamaatioihin vastataan tarvittaessa kirjallisella vastauksella mahdollisimman nopeasti

Asiakkaan oikeusturva
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioittaen.
Tosiasialliseen hoitoon ja palveluun liittyvät päätökset tehdään ja toteutetaan asiakkaan ollessa palvelujen piirissä. Palvelun laatuun tai saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Muistutuksen voi tehdä tarvittaessa myös hänen laillinen edustajansa, omainen tai läheinen. Muistutuksen vastaanottajan on käsiteltävä asia ja annettava siihen kirjallinen, perusteltu vastaus kohtuullisessa ajassa.
Reklamaatiot ja muistutukset osoitetaan palveluntuottajalle. Ne käsittelee toimitusjohtaja tai hänen valtuuttamansa henkilö.
Mahdolliset ilmoitukset käsitellään välittömästi niiden saavuttua, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa.

Ilmoituksen vastaanottaja:
Peter Staack, puh: +358 45 166 9906, email: info@we-co.fi

 

6. ASIAKASTURVALLISUUS

Työtehtävissä käytetään asiakkaan välineitä ja laitteita ja työ tehdään asiakkaan kodissa.  Yhtiötason turvallisuudesta vastaa yrityksen johto.
Varmistamme osaltamme, että kotiympäristö on asiakkaallemme mahdollisimman turvallinen. Havaitut  epäkohdat ilmoitamme välittömästi asiakkaalle. Huolehdimme, että tavarat tulevat siivouksen jälkeen omille paikoilleen. Asiakkaan avaimista huolehditaan asianmukaisesti ja niitä säilytetään lukitussa kaapissa, kun ne eivät ole käytössä. Henkilökunta perehdytetään huolellisesti jokaiseen kohteeseen ja yksilölliseen palvelusuunnitelmaan sekä työvälineisiin ja toimintatapoihimme. Työntekijämme ovat ammattilaisia ja taustoiltaan luotettavia ja nuhteettomia. Työskentelyssä noudatetaan aseptista työjärjestystä, käytetään tarvittaessa suojavaatetuksia ja varmistutaan hygieenisestä työskentelystä.
Noudatamme viranomaisten määräyksiä ja suosituksia kaikissa turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Henkilöstö

Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet

Henkilöstön rekrytointia ohjaavat työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, joissa määritellään sekä työntekijöiden että työnantajien oikeudet ja velvollisuudet. Erityisesti palkattaessa asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskenteleviä työntekijöitä otetaan huomioon erityisesti henkilöiden soveltuvuus ja luotettavuus. Rekrytoinnit tehdään aina kasvotusten ja otetaan erityisesti huomioon henkilöiden soveltuvuus ja luotettavuus. Huolehdimme aina huolellisesti perehdyttämisestä. 

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta

Työntekijät perehdytetään yrityksen puolesta työhön, käytänteisiin, asiakaspalveluun, omavalvontaan ja asiakkaiden tarpeisiin asiakaskohtaisesti. Huolehdimme siitä, että uuden työntekijän työparina on aina kokenut perehdyttäjä. Täydennyskoulutusta järjestetään tarpeen mukaan.

Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Yksityisen sosiaalipalveluiden tuottajana meillä on ilmoitusvelvollisuus havaitessamme kaltoinkohtelua tai muuta epäasiallista käytöstä asiakkaan lähipiirissä. Mikäli yllä mainittua havaitaan, ilmoittaa henkilöstömme mahdollisista epäkohdista työnjohtoon. Työnjohto ilmoittaa asioista edelleen viranomaisille.

 

7. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Asiakastietoja säilytetään niille varatussa paikassa, lukitussa kaapissa. Sopimuksia varten on oma kansio, jossa säilytetään niin palvelusopimukset kuin sopimuksiin liittyvät suunnitelmat. Kansio säilytetään lukitussa kaapissa.
Sähköinen asiakasrekisteri on laskutusasioita varten ja se on suojattu asianmukaisesti käyttäjätunnuksin ja salasanoin. Noudatamme kaikessa toiminnassaan vaitiolovelvollisuutta ja salassapitoa. Yrityksemme henkilöstö on allekirjoittanut vaitiolositoumuksen. 
Henkilötietoja käsitellään tietosuoajaselosteen mukaisesti.

Tietosuojaseloste kotisivulla: www.we-siivous.fi
Tietosuojavastaavan yhteystiedot: Peter Staack, puh: +358 45 166 9906, email: info@we-co.fi

 

8. OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman toteutumista seurataan ja päivitetään tarvittaessa, mutta vähintään kerran vuodessa. Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa yrityksen hallitus.

Paikka ja päiväys 
Helsinki 15.11.2024